Adrenal bezler (Böbrek üstü bezleri)- Sürrenal Bez

Adrenal bezin bir diğer adı “Sürrenal bez”dir. Adrenal Bezin adenomu, hiperplazisi, kanseri olabilir. Sürrenal Bez Korteks ve Medülla olmak üzere iki tabakası vardır. Korteks tabakasından Aldosteron, Glikokortikoid (kortizon hormonu) ve seks hormonları salgılanır. Medulla tabakasından ise adrenalin/noradrenalin salgılanır.

Adrenal bezdeki iyi huylu kitlelere “adrenal adenom” denir. Adenomlar hormon salgılayabilir ancak %70’i hormon salgılamazlar.

Genelde tesadüfen bulunan bezler İNSİDENTELOMA olarak adlandırılır. İyi huylu  hormon salgılamayan  tümörledir.Hormon salgılayan bezlerde salgıladığı hormon düzeyi ve çeşidi ile alakalı  metabolik bulgular beraberinde  tansiyonun aşırı yüksekliği, kas güçsüzlüğü, kıllanmada artma , aşırı yağlı ense (Buffalo hörgücü), atipik cilt bulguları, deride incelme vb çok sayıda bulgu olabilir.

Feokromastoma, Conn sendromu denen özel,  nadir, ailevide olabilen bir çok sistemi  ve bezi ilgilendiren hastalıklarla karşılaşılabilir.

Bu hastalarda çok çok iyi değerlendirme ,  endokrin metabolizma hastalıkları kontrolünü, takiben operasyon yapılmalıdır.

Sağ ve solda farklı, zor yerleşimli olan organlar nedeniyle Laparoskopik adrenal ameliyatı özellik arzeder.

Laparoskopik Adrenalektomi ile   tümör olan adrenal bezin çıkarılması seçilmiş tedavi şeklidir. Ameliyat sonrası komşu organ yaralanmaları (mide kalın barsak ,dalak karaciğer vb) olabilir.

Çıkarılan bezin hormon aktif olması ile değişen şekilde hormonal metabolik, değişiklikleri cerrahi ve endokrin uzmanınca kontrol edilmeli ve eksikleri tamamlanmalıdır.

Sorunsuz ameliyat sonrasında birkaç gün içerisinde taburculuk mümkündür. Bezin aktif hormon salgılama durumuna göre,  hormonal ve biyokimyasal değerlendirmelere göre, ilaç tedavisi desteği gerekebilir.