Moleküler Tıp Çağında Sarkom Tedavisi

Sarkomlar heterojen ve klinik olarak zorlu yumuşak doku ve kemik kanserleridir. Sarkomlar, tüm insan malignitelerinin sadece %1’ini oluşturmasına rağmen, çocuklarda ve ergenlerde en sık görülen ikinci solid tümör tipini temsil eder ve önemli bir sekonder malignite grubunu oluşturur. Bugüne kadar 100’den fazla histolojik alt tip karakterize edilmiştir ve moleküler profilleme nedeniyle çok daha fazlası keşfedilmektedir. Çoğu sarkom alt tipi, çoğunlukla agresif biyolojik davranışları, göreceli nadirlikleri ve hemen hemen her anatomik bölgede ortaya çıkmaları nedeniyle, özellikle tedavisi zor kategorilerdir. Mevcut multimodal tedavi konseptleri cerrahi, polikemoterapi (lokal hipertermi ile/lokal hipertermi olmadan), ışınlama, immünoterapi ve/veya hedefe yönelik terapötikleri birleştirir. Son bilimsel gelişmeler, sarkom alt tiplerinin daha kesin bir moleküler karakterizasyonunu mümkün kıldı ve yeni terapötik hedefler ve prognostik/prediktif biyobelirteçler ortaya çıkardı. Bu gözden geçirme, sarkomların moleküler biyolojisindeki en son gelişmelere ve bunların klinik onkoloji üzerindeki etkilerine kapsamlı bir genel bakış sunmayı amaçlamaktadır; acemilerden sarkom alanındaki uzmanlara kadar geniş bir okuyucu kitlesine yöneliktir.

sarkom tedavisi

Primer Retroperitoneal Yumuşak Doku Sarkomu

Retroperitoneal sarkomlar nadir görülen tümörler olmalarına rağmen, görüntülemelerde rastlantısal bulgular olabildiği veya spesifik olmayan belirti ve bulgularla ortaya çıkabildikleri için çok çeşitli klinisyenler tarafından karşılaşılabilir. Cerrahi rezeksiyon tedavi için umut verebilir ve hastalar yüksek hacimli uzman merkezlerde yönetildiğinde hasta sonuçları iyileştirilir. Görüntülemelerde retroperitoneal sarkomların tanınmaması, deneyimsiz merkezlerde uygunsuz tedaviye yol açabilir. Bu nedenle, retroperitoneal bir kitlenin ayırıcı tanısında retroperitoneal sarkom tanısının düşünülmesi ve derhal bir yumuşak doku sarkomu ünitesine sevk edilmesi kritik öneme sahiptir. Özellikle, en yaygın retroperitoneal sarkom alt tipleri olan liposarkom ve leiomyosarkom, tartışılan karakteristik görüntüleme görünümlerine sahiptir.

Epiteloid Sarkom

Epitelioid sarkomlar, histogenezi bilinmeyen nadir mezenkimal tümörlerdir ve ağırlıklı olarak epitelyal olan çok yönlü farklılaşma gösterirler. Normal hücresel karşılıkları yoktur ve hem sinovyal sarkomdan hem de karsinomdan farklıdırlar. Tüm yumuşak doku sarkomlarının %1’inden daha azını oluştururlar ve genellikle yavaş büyürler, en yüksek insidansı genç erişkin erkeklerde görülür ve ağırlıklı olarak ekstremitelerde görülürler. Histolojik olarak, eozinofilik sitoplazmalı ve periferik iğcikli yumuşak, poligonal hücrelerle çevrili merkezi nekrozlu nodüller oluştururlar. Düzenli olarak vimentin, sitokeratinler, epitelyal membran antijeni ve CD34 ifade ederler, oysa S100, desmin ve FLI-1 ile boyama genellikle negatiftir. Ultrayapısal olarak, miyofibroblastik farklılaşma dahil olmak üzere epitelyal ve mezenkimal özellikler gösterirler. Belirli bir sitogenetik bulgu göstermezler, ancak birkaç vaka 22q bölgesinde kromozomal anormallikler göstermiştir. Klinik olarak yüksek nüks oranlarına sahiptirler ve epitelioid sarkomların %50’ye kadarı metastaz yapar. Proksimal, fibroma benzeri ve anjiomatoid varyantlar tarif edilmiştir. Proksimal varyant (daha büyük hücreler, belirgin nükleol ve rabdoid değişiklikler ile) klinik olarak daha agresiftir.

Farklılaşmamış Pleomorfik Sarkom

Farklılaşmamış pleomorfik sarkomlar, miksofibrosarkomlar ve malign periferik sinir kılıfı tümörleri, karmaşık genomik özellikler ve agresif klinik davranış ile karakterize edilir. Bu tümörlerin patogenezinin anlaşılmasındaki son gelişmeler, immünoterapiler de dahil olmak üzere daha etkili yenilikçi terapötik stratejilerin geliştirilmesine izin verebilir. Bu derleme, bu tümörlerin epidemiyolojisi, klinik sunumu, tedavisi ve patogenezi hakkındaki mevcut bilgileri açıklamakta ve devam eden ve gelecekteki araştırmaları vurgulamaktadır.

Kutanöz Sarkom Epigenetiği

Epigenetik değişiklikler, insan vücudundaki çeşitli fizyolojik ve patolojik durumları etkiler. Derinin epigenetik araştırmalarındaki son gelişmeler, deri hastalıklarında epigenetik modifikasyonların öneminin anlaşılmasına yol açmıştır. Kutanöz sarkomlar inatçı deri kanserleridir ve deri sarkomlarının ilerlemiş formları için küratif terapötik seçenekler yoktur. Bu derlemede, epigenetik modifikasyonların dermatofibrosarkom protuberans, anjiyosarkom, Kaposi sarkomu, leiomyosarkom ve liposarkom gibi deri sarkomları üzerindeki ayrıntılı moleküler etkilerini tartışıyoruz. Ayrıca cilt sarkomları için epigenetik hedefli tedavi uygulamasını da tartışıyoruz.