Kıl Dönmesi Nedir?

Saç ve kıl köklerinin cilt altında toplanması ile oluşan iltihaplı görüntüye pilonidal sinüs denir. Halk arasında kıl dönmesi olarak bilinir. Dökülen kıllar yapısı itibari ile cilt altında toplanır. Bazı durumlarda çıkan kıl kökleri cilt yüzeyine çıkamayabilir. Kıl üzerinde bulunan çıkıntılar cilt altına tutunmasını kolaylaştırır. Deri içerisinde tıkanıklık olan yerde enfeksiyon birikimi olur. Enfeksiyon ilerledikçe kişiyi rahatsız eder. Erkeklerde kadınlara oranla daha sık rastlanır. Kıl dönmesi 20 – 40 yaşları arasında daha çok görülür. Kronik hastalık haline gelebilir.

"<yoastmark

Kıl Dönmesinin Belirtileri Nelerdir?

Kıl dönmesinin belirtileri enfeksiyon oluşumundan sonra ortaya çıkar. Genel olarak belirtilere bakacak olursak;

• Kıl dönmesinin olduğu yerde kötü kokulu akınt oluşumu
  • Kılın sinüs boşluğunu kapattığı yerde şiddetli ağrı
  • Cilt dokusunda kızarma ve hassasiyet
  • Enfeksiyona bağlı yüksek ateş
  • Kıl dönmesinin görüldüğü yerde sinüs varlığı

Belirtiler pilonidal sinüsün ilerlemesine bağlı olarak değişebilir.

Kıl Dönmesinin Risk Faktörleri

Hareketsiz yaşam tarzı, sert kıl köklerine sahip olmak, kıllı vücut yapısı, obezite, ailesinde kıl dönmesi rahatsızlığı olma ve daha önce bu rahatsızlığını geçirmek risk faktörleri arasındadır. Bu faktörlere sahip kişilerin kıl dönmesi rahatsızlığını geçirme ihtimali çok daha yüksektir. Bazı kişiler sakral gamze ile doğarlar. Sakral gamze kıl dönme ihtimalini yükselten bir durumdur. Risk faktörlerine sahip olan kişiler egzersiz ve dengeli beslenmeye özen göstermek zorundadırlar. Oturduğunuz yerden çalışmak zorundaysanız en geç bir saatte bir kalkıp dolaşmalısınız.

Kıl Dönmesine Uygulanan Tedaviler

Kıl dönmesinin en önemli tedavisi cerrahi yöntemdir. Özellikle enfeksiyonun ilerlediği dönemlerde alternatif tedaviler cerrahi müdahaleye ek olarak uygulanmalıdır. İlk olarak toplanan apseyi drenaj yöntemi ile boşaltmak gerekir. Apse drene edilmeden cerrahi işlem uygulanması sakıncalıdır. Apse boşaltıldıktan sonra cilt üzerindeki deri çıkarılır ve bölgenin iyileşmesi beklenir. Vakaların birçoğu bu yöntemle ikinci bir cerrahi müdahaleye gerek duymadan giderilir. Hastalığın tekrar nüksetme ihtimali olabilir.  Uygulanan cerrahi müdahaleler hastanın durumuna göre değişebilir. Kistektomi, primer kapama, flep yöntemleri, kistotomi ameliyatı, endoskopik plonidal sinüs ameliyatı olmak üzere farklı çeşitleri vardır.